السبت، 21 يوليو 2012

Occasional writing plus something

Occasional writing plus something 
أطول يوم صيام وأعلي درجة حرارة من 33 سنة! مش مسألة جوع وعطش او احتياج للصودا، مسألة تحديد موقف. كنا بنتكلم مع رامي الكريستيان الليبرالي المتفتح ليلة امبارح علي السحور في مسألة زواج الشواذ اللي سمحت بيه نيوريورك، بعد ما خلص كلام سألني"وانتا يا احمد ايه رأيك في الموضوع ده؟" انا كنت محتار. وقلت له أنا مش قادر احدد موقفي. 
note to self : "حدد موقفك". 
كانت سنة-لسه 3 شهور-فظيعة. استفادة قليلة، وإنجازات شخصية أقل، وتغيير أفكار مستمر. انا معتني بنقطة واحدة محورية. أو هو إنجاز شخصي واحد بمعني أصح، وهو القدرة علي الأستمتاع بالخيال في الواقع المعاش. أخيراً"عيش الحياة كأنها مشروع فني" أخيراً قهر أي ظروف سلبية بأجترار مخزون الطاقة الفنية الداخلية.

عشان كده،وبمناسبة الدراما الرمضانية المصرية، انا بشكر كل صناع المسلسلات المحترمة من اول Seinfeld , x files لحد the newsroom. كل صناع ER, the west wing, law and order, entourage, the office, californication, lost, 24.

وبالطبع لا نمانع في رقصة حسية خفيفة بعد الفطار :)

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق