الأحد، 26 سبتمبر، 2010

first sketch

بدأت الدراسة طبعاً وقسم اربان ديزاين يكشر عن أنيابه الدنيئة من أولها..أول سكتش عملته بسرعة جداً..a really quick draft ..مما أدي ان فيه أخطاء كتير منها الضل وعدم الدقة..ساهم في كدة البرد الشنيع اللي أصابني جمعة وسبت مما قضي علي آمالي في إنجاز شئ ما. 
علي كل حال دوسوا علي الصورة عشان تشوفوها بشكل أوضح، وعايز رأيكو...they didn't really like it a lot in the school.
الحياة بقت رخمة اوي..الواحد بقي حاسس انه في عد تنازلي نحو نهاية العالم..ما بين صعوبة هاندله handling الكلية وصعوبة القسم والمشاريع في الوقت الحالي، وما بين القيام والبحث عن أعمال freelancing في كذا مجال عشان المصاريف، وما بين كابوس الجيش اللي بيفكرني بالجاثوم اللي راقد علي سدري، وطبعاً في الوقت ده مفيش وقت لأي فن أو مرح من أي نوع..حتي صفحة الكوميكس اللي قلت هرسمها كل أسبوع مش عارف هلاقيلها وقت ولا لا.
وطقم المسلسلات المحترم اللي في البوست اللي فات كانسلت معظمه تقريباً ماعدا The Office, Dexter. اخر فيلم شفته Frozen فيلم رعب محترم جداً هتشوفوا ريفيو ليه قريب علي سكريبتيشن. 
بمناسبة سكريبتيشن صحيح هي عاملة شغل كويس..حتي الان حوالي 90 لايك علي الفيس بوك..لا بأس في شهر ونص خصوصاً ان فيه ناس مانعرفهمش إطلاقاً..فيه كمان ناس حطت لينك المدونة في مدوناتها..ناس منعرفهمش وده شئ لا بأس بيه..بس لسه خطوات كتير..نفسي نوصل لألف معجب خلال أول سنة..ونفسي نموذج الربح عن طريق الإعلانات يشتغل بقي. ونبيع إعلانات في المدونة. 
عندي فكرة موقع تاني لبيع المناظر المعمارية والمشاريع لطلبة هندسة وتخطيط في الجامعات المصرية..بدل الناس ما تروح مكاتب وتدفع ألوف عشان يعملولهم مشروع، يدخلوا الويب سايت ويعملوا اوردر وأكيد الأسعار هتبقي أرخص والتواصل هيبقي مباشر، ده غير الجودة مفيهاش كلام...وأهي برضة وسيلة للفري لانسينج واستغلال المهارات يمكن تساعد.
لو مفيش متغيرات جديدة ظهرت الفترة اللي جايه..احتمال كبير انفذ المشروع ده في يناير الجاي. 
عندي مشاريع سحل في الفترة الجاية..مشروع تصميم حاجات كتير كدة في قطعة ارض في الساحل الشمالي..ومشروع تاني أسحل في لاندسكيب لسه مشفتش الشيت بتاعه..وطبعاً زفت دي مشروع بحثي عشان نشوف هنعمل مشروع تخرج ايه. ولا ننسي ارتقاء علي سبيل المزاح..المادة الوحيدة تقريباً اللي هيبقي فيها مزاح التيرم ده..كويس اني اخدت ارتقاء بدل تفصيلي..مش ناقصة ستاف قسم مدن كمان. كفاية اللي احنا فيه الله يخليكوا. 
يا رفاق..أحمد مجدي كما تعرفوه قد لا تقابلوه مرة أخري..إنها سنة التخرج!..الجزء الأخير من الفيلم الغنائي "تخطيط عمراني ميوزيكال"..سيزون فينال وسلم لي علي فيليب نويس..اشمعنا فيليب نويس؟..بيعجبني الأكشن بتاعه..أحسن واحد يصور لك مطاردات وضرب نار وحراس خاصين..كمان..
يانهار أسود الساعة أربعة صباحاً..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق